Nabeschouwing

Gepubliceerd : 31.07.2015

We hadden allebei heimwee naar Alaska en dus was er maar 1 goede keuze, terugkeren.
Wat deze staat allemaal te bieden heeft, hebben we in de "lower 48" nooit zo beleefd.
Vorig jaar werden we al diep geraakt door de uitgestrektheid, de natuur-bergen-dalen-rivieren, het wildlife, de rust en de vriendelijke mensen. Dit jaar is dat niet anders geweest.

Het was een warm weerzien met mensen die we vorig jaar leerden kennen. Diepgaande gesprekken 's avonds bij een kop koffie. Alsof we niet weggeweest waren. Heerlijk.
Maar er waren ook nieuwe bijzondere contacten zoals de ontmoetingen met Rudi en Tomas en met François en Lisette op zo afgelegen plaatsen dat je het bijna niet voor mogelijk houdt.
Ook de ontmoetingen met mensen die een gelijkaardige uitstap deden, zoals Peter en Liz in Seward lieten ons met een warm gevoel achter. En dan was er nog het Franse gezin dat we zowel in Denali, in McCarthy, in Valdez, in Seward en als in Homer tegenkwamen.

Voor mezelf heb ik bewezen dat niets onmogelijk is. Ik heb grenzen verlegd (al was het ook wel eens met heel veel mental coaching). I'm back ! Op deze boost kan ik weer even door.

We hadden overal tijd genoeg om rustig de plaatsen te kunnen beleven.
Misschien was het wel beter geweest om het bezoek aan Homer en Seward bv aan het begin van de vakantie te doen en Alaska Marine Highway en Valdez aan het einde.
Zoals we de route nu deden hadden we veel zee aan het einde, wat geen straf is natuurlijk. Iets beter verdeeld geeft meer afwisseling.

De auto die we dit jaar meekregen is op heel veel punten enorm tegengevallen. Voor ons nooit nog huren bij National.
Na een klacht bij National en veel op-en-neer e-mailen, heb ik een refund van 400$ gekregen.

De cijfertjes komen later (mijn ogen vallen nu echt bijna helemaal dicht)
Edit 30.08.2015 - De cijfertjes (onder het motto: beter laat dan nooit)
In totaal reden we 1736 mijlen (2.794 km)
We gaven  220.32 $ uit aan benzine.
Voor eten, drinken, boodschappen, de was, inkom musea, parkeerkosten kwamen we op een daggemiddelde van 104.93 $. (Dit is dus zonder excursies, kleding, souvenirs.)
Voor de overnachtingen kwamen we uit op een gemiddelde van 152.53 $ per nacht (dit is per kamer, inclusief taksen).

Het zal moeilijk zijn om nieuwe plannen te maken voor onze volgende vakantie.

Vanaf morgen weer aan het werk.
Wanneer ik wat bijgewerkt ben en wanneer ik onze 4000 !! foto's gesorteerd heb, zal ik de berichten updaten en bijvullen. Net als vorig jaar zet ik ze dan in chronologische volgorde. Tijdens een vakantie is het makkelijker als je ziet wat laatst is bijgekomen, maar als naslagwerk vind ik dit niet zo handig.

Tevens zullen enkele onjuistheden in het roadbook verbeterd worden.

Voor nu wil ik alvast iedereen die ons volgde van harte bedanken.



Update 31.08.2015:

It’s official: Denali is now the mountain formerly known as Mount McKinley.
bericht op CNN, bericht in Knack
Dit bericht vind ik super goed. Ein-de-lijk.
Voor dit verslag zal ik toch nog beide namen behouden maar wanneer ik nog eens naar Alaska reis, zal ik met alle plezier gewoon Denali gebruiken. Zoals het eigenlijk altijd al had moeten zijn.



Update 12.12.2015:
Uiteindelijk is de blog nu helemaal up-to-date !
Later dan ik voorzien had. Maar foto's sorteren, teksten checken, plannen van een nieuwe reis en tussendoor ook nog werken natuurlijk, spijtig dat er maar 24 uren in 1 dag zitten.



Geen opmerkingen: