Dag 1 : Brussel-Reykjavik-Anchorage

woensdag 8 juli 2015

Net als vorig jaar vliegen we met Icelandair. Buiten hun zeer aantrekkelijke tarieven is er nog het voordeel van de aangename vluchturen. Daardoor moeten we niet ontzettend vroeg uit ons bed en kunnen we deze avond op ons gemakje nog iets gaan eten.

Parkeren doen we zoals de voorbije jaren op de holiday parking - reservation zone bij de luchthaven van Zaventem. (Vooraf gereserveerd via de site van Brussels Airport).

Gisteren avond bleek er iets mis te zijn met mijn paspoortnummer in de systemen van Icelandair. Ik kreeg geen boarding pass voor de vlucht van Reykjavik naar Anchorage. Gebeld met de klantendienst die de nodige correcties gedaan heeft in hun systeem. Gevolg ik moet op de luchthaven mijn boarding pass krijgen. Mevrouw Icelandair voegt er nog terloops aan toe: checkt U ook nog even uw ESTA status en breng dat document mee. Dat geeft natuurlijk wel wat spanning.

Maar deze ochtend is het allemaal prima verlopen.

Alleen hadden we dit jaar beiden pech bij de security check. Ikzelf moest mijn riem, juwelen en schoenen uit doen voor ik zonder alarm door kon. Sander mocht heel zijn rugzak uitladen en zijn fototoestel en de batterijladers werden nog extra nagekeken.

Toch blij als we bij ons mooi blinkende vliegtuig aankomen.
We kijken een film en de vlucht naar Reykjavik is zo voorbij. Op de luchthaven van Keflavik eten we een smakelijk broodje en dan zijn we klaar voor het vervolg.

Keflavik is maar een kleine luchthaven. Zo is het niet ongewoon dat je over het tarmac naar je vliegtuig moet stappen. Verder is alles er supergoed georganiseerd.


Er is redelijk wat turbulentie tijdens de vlucht naar Anchorage. Toch kan ik een uurtje of 2 slapen.
Om 16 u 20' landen we in een bewolkt maar droog Anchorage.

Eerst moeten we aanschuiven bij Immigrations. Dan halen we de koffers op en gaan door de douane. Dit jaar hebben we bij National UK een auto gehuurd. Om deze op te halen moeten we van terminal veranderen.
We krijgen een kleine korting als we een mid size in plaats van een standard SUV kiezen. Vind ik prima en zo rijden we om 18 u weg met een blauwe Rav 4. (Zelfde auto dan vorig jaar.)
(Later blijken we dan toch geen korting gehad te hebben EN het was ook nog eens een slechte auto.)

We gaan inchecken in het hotel en rijden dan naar het centrum om, zoals de traditie het wilt, op onze eerste avond een burger te eten bij Hard Rock Café.


We wandelen langs de Whaling Wall terug naar de auto.


Ik sla nog een praatje met de Arthur, de balie-medewerker van het hotel. Een aangenaam weerzien.
De oogjes vallen nu helemaal dicht. Tijd voor bed.
Buiten is het nog licht.


(Er hapert hier iets met de WiFi verbinding, uploaden van dit verslag zal dus voor morgen zijn.)

Afgelegde km: 30 km
Het weer: Anchorage, bewolkt, droog, 16 °C
Hotel: Best Western Golden Lion Hotel - Anchorage


Geen opmerkingen: