Dag 4 : Denali National Park (Eielson VC)

zaterdag 11 juli 2015

I'm so happy !!!
Voor mij persoonlijk weet ik dat ik weer helemaal de oude ben. Super.

Een woordje uitleg.

Aangezien je maar een klein stukje (15 mijl) zelf met de auto op de parkweg mag rijden, bezoeken we vandaag (en morgen) Denali National Park met de shuttlebus. De bus trips brengen je dieper het park in. Eindhalte van deze dag is Eielson Visitor Center.

In 1917 werd het Mount McKinley National Park opgericht om het gebied te beschermen. Slechts een deel van Mount McKinley lag in het park (de top lag erbuiten). In de jaren 70 werd een afzonderlijk Denali National Monument opgericht. Uiteindelijk werden deze gebieden in 1980 samengevoegd tot Denali National Park & Preserve en werd de oppervlakte verdrievoudigd, uitbreiding tot 24.586 km².
Hoofdrolspeler in het landschap is Mount McKinley, de Denali. Verder zijn er de Alaska Range, gletsjers, meren en rivieren. 16% van het park bestaat uit gletsjers.

De shuttle bus is een soort hop-on hop-off systeem. Zorg er wel voor dat je een afgeprint busschema meeneemt want er hangen bijna geen schema's uit.

De rit naar Eielson Visitor Center, 66 mijl diep in het park, duurt 3 u, stops niet meegerekend.

kaart van NPS website
Wij hebben gereserveerd voor de bus van 7 u. Op het stukje weg naar het park zijn wegenwerken dus we staan op om 5 u 30'. We halen onze lunchbox op die we gisteren bestelden en vertrekken om 6 u 20' naar het park. Het ritje verloopt vlot, de werkmannen liggen namelijk nog in hun bed.

De bus vertrekt mooi om 7 u bij het Wilderness Access Center.

Na 15 mijl, bij Savage River, begint de onverharde weg. Het is ook hier dat er even een ranger de bus in komt om een kort woordje uitleg te geven.


De eerste halte is bij Teklanika. We kunnen er even de benen strekken en er zijn toiletten.


Op het volgende stuk zien we veel wildlife.

(Moose, eland, we gaan er 3 zien vandaag)



(Dall sheep)


(Grizzly beren, 6 in totaal vandaag)



(Kariboe, zeker 12 op de hele dag)


Dit dier beslist dat de parkweg makkelijker stapt dan de toendra en creëert zo een file.


De weg loopt langs bergen, valleien en rivieren.
Hoe dieper we in het park gaan, hoe meer bewolking. Ik vrees dat we DE berg niet gaan zien.


Polychrome Pass

(Wanneer Denali te zien is, vult de berg heel het midden van deze foto,
maar vandaag jammer genoeg niet.)

Rond 11 u komen we aan bij Eielson en om 11 u 15' beginnen we aan de Alpine Hike.


Dit pad brengt je naar Thorofare Ridge. De tocht is 'maar' 1310 m lang (enkel) maar je stijgt meer dan 300 m (1000 foot). Al snel doen we onze vesten uit en maken we kennis met de bergbewoners.



Sander blijft een hele tijd bij me maar dan gaat hij zijn eigen tempo. Ik ben te traag :(

Maar .... Ik ben er geraakt ! Een kleine mijlpaal voor mij.
Ik heb echt een vreugdesprongetje gedaan daarboven, nadat ik mijn vest terug aan had gedaan. Door een striemende wind, was het er echt ijskoud.
Ik deed er een uur over, Sander 45' (maar ja, die werd lang opgehouden door mijzelf)



Zicht op het Eielson visitor center beneden.


De afdaling gaat heel wat vlotter, na 30' kunnen we aan onze lunch beginnen, binnen want het is wat beginnen regenen.
We hadden ons afgemeld op de bus waarmee we tot hier zijn gekomen, bijgevolg moet je je ook aanmelden voor een andere bus terug richting parkingang.



De terugrit begint om 14 u 15'.
Ook nu weer zien we veel wild life: beren, moose, kariboe, ...

Om 17 u 30' zijn we terug bij onze auto. Moe maar ik huppel nog steeds rond van blijdschap.

Voor avondeten gaan we naar Denali Doghouse. Het is een klein zaakje met erg goed eten.


Afgelegde km: 7,5 km
Het weer: bij Eielson 6 °C, aan de parkingang 16 °C
Hotel: Denali Bluffs Hotel - Denali



2 opmerkingen:

Jessica zei

Hallo Ingrid en zoon,
Wat een mooie dag in Denali! En hoe leuk dat er zo veel wildlife te bewonderen was. Bedankt voor de busschema's! Zal ze dan maar eens afdrukken. Nog veel plezier!
Groeten Jess85 aka Jessica

ingridMG zei

Dank je Jessica. (Sorry voor het late antwoord, maar ik heb nu pas gevonden hoe ik een antwoord moet plaatsen)
Groetjes,
Ingrid